Wednesday, March 18, 2015

BUDAYA KEUSAHAWANAN - ARTIKEL 1&2

Konsep dan Definisi Budaya Keusahawanan

a) Seseorang usahawan akan sentiasa berasa tidak puas hati dengan kejayaannya. (Ahmad Berek,1979)
 - Sentiasa memperbaiki mutu kerjanya dari segi kuanliti untuk mengatasi kebolehan dan keupayaan orang lain.
- Ketidakpuasan ini akan mendorongnya untuk berusaha dengan lebih giat dan bersungguh-sungguh untuk mencapai matlamat yang ditetapkan sama ada oleh dirinya atau orang lain.

b) Seseorang usahawan mesti juga mampu mempengaruhi keadaan, persekitaran termasuk individu / institusi yang mempunyai kepentingan dalam perniagaannya.

c) Seseorang usahawan harus berupaya menyakinkan orang lain tentang idea barunya ataupun mempengaruhi rakan kongsi / institusi kewangan untuk menyumbangkan modal atau pinjaman bagi menjayakan rancangan barunya.

d) Usahawan juga perlu memikirkan strategi-strategi yang sesuai bagi mempengaruhi dan mengubah citarasa pelanggan terhadap barangan yang dikeluarkan.

e) Usahawan juga perlu meransang pekerja supaya mempunyai tahap motivasi yang tinggi untuk menyiapkan kerja yang diberikan.

Seorang usahawan adalah seseorang yang berjaya menjalankan sesuatu perniagaan. Mereka ini mempunyai kebolehan untuk melihat peluang yang wujud dan membangunkan peluang itu menjadi suatu perniagaan yang mendatangkan keuntungan. Seorang usahawan dikatakan berani mengambil risiko tetapi bukanlah secara mendadak dan membabi buta, disebaliknya setelah diteliti dengan cermat dan menggunakan segala pengalaman dan kemahiran yang ada padanya. Suatu ciri perwatakan yang penting mesti ada pada seseorang usahawan ialah sikap kesungguhan untuk  berjaya.

Perdebatan samada seorang usahawan itu dilahirkan dengan mempunyai ciri2 keusahawanan atau ciri2 itu adalah sesuatu yang boleh dipelajari masih lagi berterusan. Tetapi pandangan secara konsesus ialah beberapa ciri keusahawanan diperolehi oleh seseorang melalui beberapa proses seperti cara seseorang dididik oleh keluarga, berinteraksi dengan kumpulan rakan, alam persekolahan pembelajaran formal, jenis subjek yang dipelajari dan alam sekeliling di dalam sesebuah masyarakat. Faktor lain yang juga menjadi penyumbang kepada seseorang untuk menceburi bidang perniagaan ialah boleh dikatakan sebagai “faktor mendorong”  (push factor), dimana sebabnya kerana kesusahan bagi seseorang itu mendapat pekerjaan misalnya telah mendorong ia untuk mencuba membuat sesuatu perniagaan dalam satu bidang yang mana ia mempunyai kemahiran atau yang difikirkan mudah dan senang diceburi.

Beberapa ciri atau sifat yang dikaitkan dengan seseorang usahawan ialah:

  • Berani mengambil risiko.
  • Memahami tentang perniagaannya dan pelanggannya.
  • Tidak takut mengalami kegagalan, tidak senang berputus asa.
  • Sentiasa mencari dan pandai mengenalpasti peluang perniagaan baru.
  • Kesungguhan untuk berusaha secara terus menerus tanpa jemu.
  • “Self Motivator” iaitu sentiasa mendorong diri sendiri untuk melakukan sesuatu.
  • Pandai merancang kehadapan.
  • Pandai menghadapi keadaan yang tidak dijangka (uncertainly).
  • Kreatif dan inovatif.
  • Tidak pemalu.
  • Cekap berkomunikasi.
  • Rajin bekerja.
  • Cekap membina jaringan (networking).
  • Mempunyai visi dan pandangan jauh.
  • Cekap dan cepat membuat keputusan.



Definisi Budaya Keusahawanan
Budaya adalah corak perilaku harian yang diamalkan oleh individu ataupun kumpulan individu di dalam menguruskan hal-hal kehidupan mereka. Budaya yang murni selalunya mempengaruhi corak perilaku individu kearah yang dikehendaki dan diterima oleh kumpulan masyarakat setempat. Keusahawanan merangkumi sikap, pengetahuan dan kemahiran yang cenderung ke arah aktiviti perniagaan. Maka budaya keusahawanan bolehlah didefinisikan sebagai corak perilaku individu dan kumpulan individudalam sebuah masyarakat, yang cenderung ke arah melakukan kegiatan-kegiatan yangberkaitan dengan perniagaan.

Usaha melahirkan usahawan yang berjaya bukanlah suatu tugas yang mudah. Ia perlukan komitmen, dedikasi, ketegasan, dan amalan yang berterusan ke arah mempraktikkan roh keusahawanan dalam setiap urusan harian. Hal ini dikatakan sebagai pembudayaan keusahawanan. Budaya keusahawanan individu boleh diasuh dan dididik sehingga ia melekat seperti “aur dengan tebing”. (Kamarulzaman Ismail, Amaludin Ab. Rahman, 2009). Maka pembudayaan keusahawanan perlu dipupuk dan dimantapkan dalam jiwa belia supaya generasi ini akan dapat menggerakkan usaha ke arah mencapai taraf negara maju menjelang 2020.

Berdasarkan artikel pertama yang diperolehi dari sumber internet, budaya keusahawanan ini perlu dipupuk dan disemai kepada golongan muda pada peringkat awal lagi iaitu pada peringkat pengajian. Menurut  Datuk Shahiruddin Ab. Moin (2014) sekolah memainkan peranan penting bagi melahirkan lebih ramai usahawan bumiputera tanpa terhad kepada matlamat mencapai kecemerlangan akademik semata-mata.  Pendedahan ini boleh dilaksanakan melalui pelbagai aktiviti seperti penubuhan kelab usahawan dan mewujud dan menganjurkan karnival keusahawanan.

Manakala artikel kedua menjelaskan bahawa aspek budaya keusahawanan dalam kalangan pelajar bukan sahaja memupuk sifat dan minat terhadap bidang keusahawanan malah dapati membina sifat kerjasama selain dapat menambahkan ilmu pengetahuan mengenai selok belok pengurusan di dalam perniagaan. Perlaksanaan aspek kebudayaan ini perlu melibatkan beberapa faktor-faktor bagi mendorong perkembangan dalam bidang ini terutamanya faktor-faktor persekitaran yang kondusif yang disediakan oleh pelbagai pihak. Antara pihak yang perlu menyokong dan perkembangan keusahawanan ini seperti pihak kerajaan, media massa, institusi pengajian dan masyarakat.

Kesimpulan daripada dua artikel ini ialah aspek pembudayaan keusahawanan adalah merupakan satu proses pembangunan sikap dan personaliti usahawan agar berusaha mencapai kejayaan dan kecemerlangan dalam usaha yang dilakukan. Budaya keusahawanan amat penting diterapkan pada golongan muda dibantu oleh pihak sekolah dan pihak yang terlibat bagi mengembangkan lagi minat dan kecenderungan terhadap aspek keusahawanan.


Sumber : 
http://www.utusan.com.my/utusan/Pahang/20140226/wp_03/Subur-budaya-keusahawanan-di-sekolah

http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20130715/pe_03/Karnival-Sedekad-pupuk-budaya-keusahawanan-tambah-dana-sekolah
http://hairilhazlan.com/2011/07/08/budaya-keusahawanan/

No comments:

Post a Comment