Friday, March 13, 2015

POCARI SWEAT

Di sebalik kejayaan mestilah terdapat kisah perjuangan yang dapat menjadi inspirasi. Orang-orang yang kita tahu telah berjaya dan menjadi seorang yang hebat sekarang, tidak terlepas dari perjuangan dan kesulitan yang dialami sebelumnya.


Salah satu produk yang berjaya di pasaran dunia dengan usaha kerasnya, adalah Pocari Sweat. Pocari Sweat telah menjadi minuman yang penjualannya telah meliputi 16 negara. Namun di sebalik kejayaan produk minuman pengganti cairan tubuh yang hilang ini, terdapat kisah perjuangan dari seorang peneliti dan direktur sebuah perusahaan farmasi di Jepang.

Pada masa kepemimpinan Masahito telah memproduksi beberapa ubat yang menjadi andalan perusahaan seperti ubat oles Oronine G dan minuman Oronamin C. Tetapi Akihiko ingin menciptakan sebuah produk yang belum pernah wujud. Akihiko didatangi seorang pekerja, yang bertanggungjawab dalam pengembangan minuman iaitu Rokuro Harima yang dipercayai boleh menangani pengembangan produk andalan Oronamin C. Sesuatu peristiwa amat membangunkan minda Harima iaitu mengambil cairan infus untuk menggantikan cairan tubuh yang hilang setelah melakukan perkara beberapa jam. Oleh itu, Harima mempunyai idea untuk mengembangkan cairan infus sebagai produk yang layak diminum.

Seorang pekerja yang lain, Takaichi melakukan penelitian lebih lanjut terhadap keringat untuk membuat minuman kesihatan yang cepat memulihkan tenaga untuk menggantikan cairan keringat yang sudah keluar dari tubuh di samping harus berasa enak diminumkan setiap hari. Setelah beberapa experiment, Takaichi mengetahui minuman yang ingin diciptakan oleh perusahaan adalah minuman menambah kadar air tubuh dalam kehidupan sehari dengan komposisi kadar garam yang rendah. Takaichi membuat minuman ujicoba tetapi rasanya pahit. Harima mengingatkan Takaichi minuman ini memang berlandaskan untuk ubat, namun yang ingin dibuat ini bukanlah ubat, melainkan minuman ringan. kemudian dia menambah pemanis alami untuk menghilangkan rasa pahit. Akhirnya,minuman telah menjadi terlalu manis.

Minuman kesihatan menjadi enak diminum oleh Presiden Direktur Akihiko ketika mencampurkan minuman ramuan terbaru itu oleh Takaichi dengan minuman uji cuba serbuk instan yang sedang dikembangkan dengan rasa jeruk tersebut telah menjadi neutral. Akhirnya setelah beberapa tahun bereksperimen, inovasi baru minuman kesihatan Pocari Sweat dapat diwujudkan dan diproduksi. Hal itu menjadi rahsia perusahaan hingga sekarang.



Tim marketing telah mempromosikan strategi pemasaran minuman Pocari Sweat untuk mencapai kepuasan pelanggan. Pemimpin iaitu Jiro Tanaka melancarkan pelbagai aktiviti tentang minuman itu  dan menawarkan secara langsung kepada pelanggan tetapi mereka memberikan pendapat yang negatif. Presiden Direktur Akihiko selepasnya membuat keputusan dengan menyuruh para marketing membahagikan Pocari Sweat secara percuma dengan jumlah tidak terbatas tanpa menghitung kerugian dahulu .Strategi Presiden Direktur Akihiko mensosialisasikan konsep produk secara tepat, daripada hanya sekadar menjual produk.


Cara Presiden Direktur Akihiko berbuat demikian untuk menetapkan strategi komunikasi pemasaran yang bersifat edukatif, memindahkan pengetahuan tentang produk itu kepada pelanggan untuk menyakinkan mereka dan para marketing. Tanaka bukan hanya memberikan Pocari Sweat secara percuma, sambil menjelaskan konsep Pocari Sweat secara dalam. Begitu juga pekerja lainnya, memberikan Pocari Sweat di tempat-tempat strategis, seperti sauna dan dijalankan oleh banyak orang yang melakukan aktivitas dan berkeringat, para pekerja juga tidak lupa untuk menanyakan pendapat mereka, dan respon mereka kali ini sangat baik.

Pada musim panas tahun 1981 penjualan Pocari Sweat melonjak sangat tinggi hampir 3 kali lipat berbanding tahun sebelumnya . Kejayaan telah dicapaikan oleh Presiden Direktur Akihiko. Pocari Sweat telah menjadi minuman kesihatan paling terkenal di seluruh dunia.


Produk minuman POCARI SWEAT:

1. Merupakan produk minuman kesihatan.

2. Melakukan pemasaran langsung kepada pelanggan iaitu ‘door to door’.

3. Mempunyai strategi pemasaran yang menarik. POCARI SWEAT memberikan minuman secara percuma selama setahun kepada orang ramai. 

4. Mendapat kesukaran dalam penerimaan oleh orang ramai tentang produk minuman tersebut.

5. Berjaya mengaut keuntungan selepas beberapa lama berusaha gigih dalam menarik minat pelanggan. 

6. Kegagalan pertama disebabkan teknik pemasaran yang kurang bijak.





Kesimpulan yang dapat dibuat berdasarkan video ini ialah setiap individu yang terlibat dalam bidang keusahawanan perlu sentiasa merebut dan mencari peluang yang ada bagi menghasilkan produk yang kreatif dan inovatif untuk memenuhi keperluan dan kehendak masyarakat. Usahawan tersebut mempunyai matlamat untuk menghasilkan produk minuman kesihatan yang boleh membantu orang ramai. Oleh itu, usahawan seperti ini akan berusaha bersungguh-sungguh sehingga matlamatnya tercapai. Selain itu, minat dan kepuasan diri amatlah penting ketika menempuh pelbagai cabaran dalam mengusahakan atau membangunkan sesuatu perniagaan dan produk. Hal ini kerana tanpa minat dan kepuasan diri segala usaha tidak akan berjalan dengan jayanya. Kesabaran, kegigihan dan sikap berani menanggung risiko perlu diterapkan dalam diri setiap usahawan bagi memperolehi kejayaan pada masa depan.


Sumber: 
https://pocarisweatindo.wordpress.com/


No comments:

Post a Comment