Wednesday, March 18, 2015

AQUA DANONE


Minuman AQUA diperkenalkan oleh Tirto Utomo. Beliau dilahirkan pada 8 Mac 1930 di Wonosobo, Jawa Tengah. Beliau berusaha keras untuk memperkenalkan minuman Aqua ini kepada orang ramai. Tirto Utomo telah mula mengusahakan perniagaan Aqua pada tahun 1973. Beliau memulakan perniagaan ini kerana pada awal tahun 1970-an, Tirto bertugas sebagai pegawai Pertamina dengan menjamu delegasi sebuah perusahaan Amerika Syarikat. Namun jamuan itu terganggu kerana pada ketika itu isteri ketua delegasi mengalami diarrhea yang disebabkan meminum air yang tidak bersih. Tirto kemudian sedar bahawa tetamunya yang berasal dari negara Barat tidak biasa meminum air yang direbus, tetapi air yang telah disterilkan.Oleh itu inisiatif untuk berniaga pun datang dengan menjalankan perniagaan Aqua.

Nama awalnya ialah Puristas dan bukan Aqua. Pada awalnya produk Aqua menyerupai Polaris yang mulai dari bentuk botol kaca, merek mesin pengolahan air sampai mesin pencuci botol serta pengisi air. Namun sejak tahun 1981, Aqua telah berganti kemasan dari kaca menjadi plastik. Hal ini menyebabkan distribusi yang lebih mudah dan harga yang lebih berpatutan sehingga produk Aqua dapat dijangka oleh pelbagai kalangan masyarakat. Produk Aqua mula dijual pada bulan oktober 1974, namun penjualannya adalah tidak memuaskan kadang-kala merosot atau meningkat. Setelah 3 tahun, setiap bulan mereka terpaksa meminta wang pada pihak pemodal untuk membiayai operasinya.Tetapi beliau tidak mampu lagi untuk terus beroperasi kerana kerugian. Sementara itu satu pertanyaan tercetus oleh ahlinya ‘kalau kita naikan sasaran ekstem?’ iaitu naikan harga Aqua.

Selepas perbincangan, strategik yang diambil oleh mereka untuk selesaikan masalah ini ialah naikan harga Aqua. Menurut Hendro Baroeno, pada ketika itu Aqua sudah ada di pasaran tetapi hanya di beberapa outlet sahaja. Jadi beliau menggunakan strategik demi meningkatkan imej Aqua dengan menjual hanya 3 botol kepada penjual kerana jika laris dua botol jadi tinggal satu botol saja dalam tempoh yang berterusan. Pemilik Aqua tidak menyerah, beliau berusaha dan kerja keras. Akhirnya Aqua mulai diterima masyarakat secara meluas. Pada tahun 1998 hingga 2012 jumlah penjualan Aqua telah naik dan mencapai 10 lipat ganda.

Berdasarkan video yang ditonton, sebab Tirto Utomo mengambil keputusan untuk mengusahakan Aqua adalah kerana Aqua adalah sejenis minuman yang boleh menyihatkan badan. Kesimpulannya, Aqua adalah sejenis minuman yang kaya dengan kalsium, magnesium, potassium, zat besi dan sodium, baik untuk kesihatan. Walaubagaimanapun, setiap perniagaan tidak akan lari dari menghadapi pelbagai risiko dari segi persaingan. Beliau berpendapat dengan wujudnya persaingan maka produknya akan sentiasa meningkatkan kualiti dan dapat melakukan perbandingan bagi menghasilkan produk yang lebih baik bagi mengekalkan kedudukan di dalam pasaran. Pergabungan dan kerjasama dilakukan antara syarikat minuman yang terkenal di luar Negara iaitu DANONE. Dengan cara ini, produk tersebut dapat menembusi pasaran luar Negara serta dapat mengembangkan lagi perniagaan air minuman di serata dunia.


No comments:

Post a Comment