Friday, March 13, 2015

ARTIKEL 6 : TEORI-TEORI DAN EVOLUSI KEUSAHAWANAN


Usahawan dan keusahawanan adalah istilah yang seringkali disebut-sebut dalam kehidupan harian kita. Pelbagai definisi dihasilkan untuk takrifan usahawan-pengasas, pemilik firma dan dibezakan dengan bukan usahawan melalui pemilikan atau ciri-ciri gelagat yang dipamerkan.

Entrepreneur berasal daripada Perancis entreprendre yang bermaksud: memikul tugas atau mencuba. Umumnya usahawan ditakrifkan sebagai seseorang yang mengusahakan sesuatu perniagaan sehingga berjaya dengan motif memperoleh keuntungan. Takrifan sangat luas dan berbeza mengikut individu. Namun terdapat juga berpendapat bahawa entrepreneur’ datang dari perkataan bahasa perancis “entrepredre” yang bermaksud “to undertake”. Dalam bahasa melayu ianya boleh dimaksudkan sebagai “untuk mengambil alih”. Oleh yang demikian didalam bidang pengajian keusahawanan, tidak terdapat satu definisi usahawan yang konklusif kerana sifatnya yang merentas disiplin – (multi-disciplinary).

Secara amnya, takrif usahawan boleh dikelompokkan kepada lima(5) kategori:


1. Pendekatan Ekonomi
Keuntungan dan kekayaan merupakan pendorong kepada usahawan untuk melibatkan diri dalam keusahawanan. Dengan itu, dia akan berusaha mencari peluang mendapatkan untung.

Tokoh yang memberi sumbangan dalam Teori dan Model Keusahawanan

o Alfred Marshal (1946) = usahawan melalui proses masa, iaitu evolusi perniagaan daripada memulakan perniagaan sehinggalah perniagaan itu dibubarkan.

o Israel Kirzner = usahawan sebagai orang tengah dan mengaut keuntungaan.

o Joseph A. Schumpeter (1990) = usahawan ialah orang yang memperkenalkan inovasi sebagai inti keusahawanan. 



2.. Pendekatan Psikologi
Ciri-ciri personaliti:

o Keperluan kepada pencapaian
o Lokus kawalan
o Kecenderungan mengambil risiko

Tokoh yang memberi sumbangan dalam Teori dan Model Keusahawanan.

o Rotter (1966) = usahawan mempunyai punca kawalan diri secara dalaman.Model baka menyatakan usahawan memiliki ciri-ciri yang lahir daripada identitinya sendiri.Ciri-ciri ini membezakan diri seorang usahawan dengan bukan usahawan.
o McClelland = Teori kehendak kepada pencapaian. Teori ini menyatakan bahawa usahawan mempunyai kehendak pencapaian yang tinggi dan berani memikul tanggungjawab.

o De Vries = Model Psikodinamik menyatakan bahawa individu tertekan semasa kecil dan tidak mendapat kemudahan tertentu. Justeru, ini mendorong mereka untuk membuktikan kepada dunia tentang keupayaannya.Model Motivasi Keusahawanan McClelland



3. Pendekatan Ideologi
Nilai ideologi bermaksud fahaman yang dianuti atau dipegang oleh seseorang usahawan . Ia membantu pembentukan tingkah laku, personaliti dan sahsiah usahawan . Nilai ideologi akan mengarah kepada keinginan atau keperluan pencapaian seseorang usahawan. Mendorong kepada tindakan keusahawanan.



4. Pendekatan Sosiologi
Dorongan kepada keusahawanan

o Pengalihan negatif – apabila individu yang terasing daripada masyarakat teras atau hilang tempat bergantung, mereka akan cenderung bergiat dalam perniagaan dan menjadi usahawan seperti imigran, individu yang dibuang kerja atau wanita yang bercerai.

o Tempoh peralihan – individu yang melalui tempoh masa yang menyebabkan mereka menjadi uasahawan. Tempoh tersebut membolehkan individu berfikir mengenai masa depan mereka sebagai usahawan. Contoh; antara pelajar dengan kerjaya, askar menjadi orang biasa.

o Tarikan positif – terdapat pihak yang mendorong individu menjadi usahawan. Pihak yang mungkin terlibat ialah mentor, rakan kongsi, keluarga, pelabur dan sebagainya.

o Tolakan positif – wujud situasi di mana individu tidak mempunyai pilihan kecuali menjadi usahawan disebabkan oleh beberapa kelebihan. Antaranya pendidikan, latihan yang diikuti, laluan kerjaya, pengalaman, kemahiran dan lain-lain.


Tokoh yang memberi sumbangan dalam Teori dan Model Keusahawanan dari segi sosiologi.

o Max Weber = memasukkan unsur keagamaaan sebagai asas kejayaan seseorang usahawan. Kajian beliau berasaskan penganut agama Protestan yang telah mencapai kejayaannya dalam bidang ekonomi.

o Everett Hagen = menyatakan kelahiran usahawan adalah daripada kalangan kumpulan bawahan yang tidak puas hati merupakan satu tekanan yang mewujudkan usahawan untuk mengatasi kepincangan ini.

o Thomas Cochrau = memasukkan nilai-nilai lain seperti budaya, peranan dan harapan sosial sebagai faktor yang menetukan tingkah laku atau gelagat usahawan.



5. Pendekatan Pengurusan
Perspektif Pengurusan mentakrifkan usahawan sebagai pengurus strategik di mana peranan usahawan ialah untuk memastikan perniagaan memperolehi keuntungan dan berkembang. Contoh: Alat-alat pengurusan strategik digunakan untuk mencapai objektif perniagaan.

Histrich & Peter (1988), berpendapat bahawa keusahawanan adalah suatu proses dinamik untuk mencipta dimana menanggung risiko besar di dalam ‘equity’, masa & komitmen kerjaya atau proses mencipta sesuatu yang baru dengan mengambil kira masa dan usaha dengan mengambil kira risiko kewangan, psikologi & sosial serta menerima manfaat daripadanya.

Kuratko dan Hodgetts (2004) mendefinisikan keusahawanan sebagai suatu proses inovasi dan penciptaan melalui empat dimensi iaitu individu, organisasi, alam sekitar (environment) dan proses, dengan kerjasama rangkaian di dalam kerajaan, pendidikan dan kelembagaan (institution).
 Scaborough dan Zimmerer (1988) mendefinasikan keusahawanan adalah “Seorang yang mencipta suatu perniagaan baru dan menghadapi suatu keadaan yang tidak pasti demi untuk memperolehi keuntungan dan pertumbuhan dengan mengenal pasti peluang dan menyediakan sumber untuk mencapainya. Usahawan selalunya bermula hanya dengan idea yang ada dan selalunya idea yang mudah dan menyediakan sumber yang perlu untuk memindahkan idea tersebut kepada perniagaan yang bersesuaian.”

Hull, Bosley & Udel (1980) mendefinisikan usahawan sebagai individu-individu yang membeli atau mewarisi perniagaan sedia ada dengan niat (dan usaha berterusan) meluaskannya.

Harwood (1982) mendefinasikan, usahawan mengambil inisiatif, andaikan autonomi di dalam organisasi dan pengurusan sumber-sumber, berkongsi risiko aset, berkongsi keuntungan yang tidak menentu dan sebagainya.

Meredith, Nelson & Neck (1982) mengatakan usahawan adalah orang yang mampu melihat dan menilai peluang-peluang perniagaan, menggabungkan keperluan sumber-sumber untuk mengambil peluang serta mengambil tindakan bersesuaian demi memastikan kejayaan.
Sexton dan Bowman-Upton (1991) pula menyatakan ianya merupakan satu proses mengenalpasti peluang-peluang dalam pasaran, menyusun sumber-sumber untuk mencapai objektif dan tindakan seterusnya mengeksplotasi keperluan sumber-sumber bagi kepentingan peribadi dalam tempoh jangkamasa panjang.

Kao (1995) mendefinasikan bahawa keusahawanan merupakan satu proses mencipta sesuatu yang baru (kreatif) dan berbeza (inovatif) bagi tujuan mencipta kekayaan untuk individu dan menambah nilai kepada masyarakat dan usahawan adalah org yg melalui proses penciptaan kekayaan dan nilai tambah tersebut melalui inkubator idea-idea, penyusunan sumber-sumber seterusnya melaksanakannya.




EVOLUSI KEUSAHAWANAN



Pada zaman permulaan: 
- Bermula zaman marco polo yg melakukan perjalanan perdagangan ke timur tengah. 
- Menandatangani kontrak perjanjian dengan kapitalis yang merupakan penanggung risiko yg pasif.
- Keuntungan akan dibahagikan diantara kapitalis dengan pedagang. 

Pada zaman pertengahan: 
- Mereka sebagai seorang yang terlibat di dalam menjaga & mengawal projek produksi yang besar.
- Menggunakan sumber yang disediakan oleh kerajaan. 
- Mereka tidak menanggung sebarang risiko kerana mereka adalah seorang yang mengawal kerja-kerja pembinaan seperti bangunan awam & gereja. 

Abad ke 17: 
- Terdapat hub diantara risiko & usahawan. 
- Mereka menandatangani kontrak perjanjian & kerajaan untuk sediakan perkhidmatan atau membekalkan produk yang telah ditentukan. 
- Harga kontrak adalah tetap jadi rugi atau untung ditanggung oleh usahawan. 
- Pakar ekonomi richard cantillion berpendapat mereka merupakan penerima risiko. 

Abad ke 18: 
- Mereka dipisahkan daripada pembekal kapital (pemodal). 
- Ini kerana perkembangan industri dan penciptaan yang berlaku diseluruh dunia. Seperti eli whitney & thomas edison merupakan seorang pengguna kapital, bukan pembekal modal. 

Abad ke 19 dan 20: 
- Bidang pengurusan seperti pereka cipta (mencipta idea, produk, teknologi baru) dikenali sebagai usahawan. 

Abad ke 21: 
- Mereka sebagai seorang hero untuk pasaran free enterprise. 
- Mencipta banyak produk & perkhidmatan serta sanggup menghadapi banyak risiko. 
- Ramai orang mengatakan usahawan adalah perintis (pelopor) di dalam mencipta perniagaan baru. 

Dengan tercetusnya definisi usahawan dan keusahawanan, wujud 3 tema:
Satu proses-1 siri keputusan dan tindakan yg berterusan. 
Inovasi- perubahan, revolusi, perpindahan dan pendekatan baru. 
Penciptaan nilai- produk baru, perkhidmatan, transaksi, pendekatan dan sumber-sumber.


Sumber : 

Norita Deraman, Armanurah Mohamad, Habshah Bakar, Norashidah Hashim, Ong .Y.K., (2010). Keusahawanan Teori dan Praktis (ed. 2). Kuala Lumpur: Mc Graw Hill Education



1 comment:

  1. PERKHIDMATAN PEMBIAYAAN LE-MERIDIAN. syarikat pinjaman yang memberi saya pinjaman sebanyak 5,000,000.00 USD Apabila pelabur-pelabur lain yang lain telah mengabaikan tawaran saya tetapi Le_Meridian Funding Service memberi saya pinjaman yang memuaskan. langsung ke pembiayaan pinjaman dan projek dari segi pelaburan. mereka menyediakan penyelesaian pembiayaan kepada syarikat dan individu yang mencari akses kepada dana pasaran modal, mereka dapat membantu anda membiayai projek anda atau mengembangkan perniagaan anda. Hubungi E-mel :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Juga lfdsloans@outlook.com atau Tulis pada Whatsapp Nombor pada 1- (989-394-3740) Berpikir Baik,

    ReplyDelete