Tuesday, March 10, 2015

ARTIKEL 2 : FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEJAYAAN USAHAWAN KECIL MARA DI NEGERI PERLIS

Dewasa kini, pasaran kian global. Cabaran dan dugaan yang dihadapi oleh usahawan di dalam pasaran amat tinggi. Senario ini telah menyebabkan pertumbuhan bilangan usahawan di negara ini amat perlahan. Misalnya dalam tempoh 20 tahun (1982-2008), bilangan usahawan di seluruh negara hanya bertambah pada kadar purata 0.4% setahun iaitu dari 1.2 juta orang kepada 2.2 juta orang (Azmi et. al., 2012). Ini selari dengan Zulnaidi Yaacob (2010) dimana Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan


Usahawan Nasional Berhad (PUNB) melalui siaran Harian Metro pada 3 November 2008 telah mendedahkan bahawa sejak dilancarkan pada tujuh tahun yang lalu, sebanyak 231 buah perniagaan di bawah skim peruncitan bumiputra telah gagal atau mengalami kerugian. Skim peruncitan bumiputra ini merupakan skim yang telah dibentuk dan ditadbir oleh sekumpulan pakar yang berpengalaman, peserta-peserta yang dipilih telah melalui satu proses penilaian yang rapi serta perkembangan  perniagaan mereka sentiasa dipantau. Jika usahawan yang dibimbing sebegini pun  boleh gagal, bukankah kemungkinan usahawan yang tidak dipantau dan dibimbing untuk gagal itu akan menjadi semakin besar. Oleh itu penyelidik cuba untuk mengenalpasti apakah faktor-faktor yang mempengaruhi kejayaan usahawan kecil MARA di negeri Perlis.


Kajian ini dilihat penting untuk dilaksanakan kerana menurut Pengarah MARA negeri Perlis (Utusan, Jan 17, 2009) jumlah pembiayaan tertunggak oleh peminjam kepada MARA pada tahun 2009 telah membabitkan nilai sebanyak RM3.5 juta. Menurut Timbalan Ketua Pengarah (Keusahawanan) MARA, sehingga Mac 2012, seramai 1140 peminjam telah menerima manfaat daripada kelulusan berjumlah RM99,634,700 (Utusan, Ogos 2, 2012). Jika dilihat pada jumlah pembiayaan yang telah dikeluarkan oleh MARA kepada usahawan, ia adalah merupakan satu jumlah yang cukup besar. Persoalannya, adakah usahawan yang telah menerima pembiayaan MARA mampu untuk berjaya di dalam pasaran?. Apakah faktor-faktor yang mendorong kepada kejayaan tersebut kerana terdapat pendapat yang mengatakan usahawan Bumiputra tidak mampu untuk berjaya di dalam pasaran?















Faktor kemahiran dan latihan mempengaruhi kejayaan usahawan kecil MARA

Objektif kajian yang ketiga ialah mengenalpasti faktor kemahiran dan latihan boleh mempengaruhi kejayan usahawan kecil MARA. Ternyata, faktor kemahiran dan latihan adalah merupakan faktor yang terpenting yang boleh menyumbang kepada kejayaan usahawan Mara. Hasil kajian menunjukkan min keseluruhan untuk faktor yang ketiga ini adalah yang tertinggi iaitu sebanyak 3.29. Dapatan ini diperkukuhkan lagi dengan hasil dapatan kajian yang dilaksanakan oleh Zaidatol (2004). Menurut beliau, seramai 92% usahawan Bumiputra merasakan latihan keusahawanan adalah penting dan mereka mula sedar akan kepentingan sesuatu kemahiran tertentu maka adalah lebih baik sekiranya mereka diberi peluang yang sewajarnya untuk mengikuti program latihan dan pembangunan usahawan yang sempurna. Program latihan keusahawanan yang dirangka perlulah disesuaikan perlaksanaannya seperti memberikan penekanan terhadap faktor pengalaman dan tindakan untuk membolehkan pasara usahawan menjadi lebih berdaya saing dan kompeten di dalam pasaran.


Faktor minat mempengaruhi kejayaan usahawan kecil MARA

Objektif kajian yang pertama iaitu untuk mengenalpasti faktor minat mempengaruhi kejayaan usahawan kecil MARA. Bagi menjawab soalan ini, sebanyak 7 soalan telah dikemukakan kepada responden. Dapatan kajian mendapati min keseluruhan adalah sebanyak 3.26. Ini menunjukkan responden setuju dengan faktor ini. Faktor minat menjadi faktor kedua tertinggi yang mempengaruhi kejayaan golongan usahawan ini di negeri Perlis. Hasil dapatan ini selari dengan dapatan kajian oleh Norfadhilah & Halimah (2010), dimana wujud hubungan yang positif diantara minat dengan kerjaya keusahawanan.


Faktor bantuan kewangan mempengaruhi usahawan kecil MARA

Objektif yang kedua ialah mengenalpasti sama ada faktor bantuan kewangan merupakan faktor yang menyumbang kepada kejayaan usahawan kecil Mara. Untuk menjawab  persoalan kajian ini, sebanyak 7 soalan telah dikemukakan kepada responden. Dapatan kajian mendapati min keseluruhan adalah sebanyak 3.23. Ini menunjukan responden  bersetuju bahawa faktor bantuan kewangan turut menyumbang kepada kejayaan usahawan kecil di negeri Perlis. Walau bagaimanapun, hasil dapatan kajian yang dilaksanakan oleh Ishak et. al. (2011) faktor sokongan institusi dan kerajaan bukan merupakan faktor  penyumbang kepada prestasi kejayaan usahawan kerana keputusan kajian mendapati bahawa faktor ini adalah tidak signifikan.


Faktor perkembangan teknologi mempengaruhi kejayaan usahawan kecil MARA

Objektif yang terakhir kajian adalah mengenalpasti faktor perkembangan teknologi mempengaruhi kejayaan usahawan kecil Mara. Min keseluruhan menunjukkan bahawa responden bersetuju perkembangan teknologi turut mempengaruhi kejayaan mereka sebagai usahawan yang berjaya. Akan tetapi, ia adalah merupakan min keseluruhan yang terendah diantara 3 faktor yang dikaji. Dapatan ini selari dengan hasil kajian Muhd Rashid & Fazlee (2010), dimana tahap amalan usahawan batek di Kota Bharu terhadap penggunaan teknologi adalah pada tahap yang lemah.



Sumber : 
http://www.academia.edu/7577441/Faktor-faktor_Yang_Mempengaruhi_Kejayaan_Usahawan_Kecil_MARA_di_Negeri_Perlis

No comments:

Post a Comment